język migowy

Modernizacja dróg w Otrębusach

Opublikowano:

Poprawa stanu dróg oraz bezpieczeństwa ich użytkowników (w tym zwłaszcza pieszych) jest jednym z najczęstszych postulatów mieszkańców. Gmina Brwinów podejmuje w tej sprawie wiele działań – co widać na przykładzie Otrębus. 

Otrębusy są jednym z większych sołectw, rozwijających się intensywnie m.in. dzięki dobremu połączeniu ze stolicą kolejką WKD. Niewiele osób rezygnuje jednak z wygody korzystania z własnego samochodu, więc gmina Brwinów zmodernizowała w ostatnich latach wiele odcinków dróg, zwłaszcza w południowo-zachodnim kwartale, między torami kolejowymi, ul. Natalińską oraz Lasem Młochowskim. Inwestycje już zrealizowane to m.in. przebudowa ul. Bukowej, rozbudowa ul. Piaseckiego od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 720 do ul. Poziomki (poprawa bezpieczeństwa w rejonie szkoły, gdzie powstało 97 miejsc parkingowych i osobna droga dla rowerzystów), rozbudowa ul. Poziomki na odcinkach od ul. Piaseckiego do ul. Malinowej i od ul. Różanej do ul. Wrzosowej, rozbudowa  ul. Malinowej (przy siedzibie Zespołu „Mazowsze”) i przebudowa ul. Różanej na odcinku od ul. Bukowej do ul. Poziomki. Gmina Brwinów miała też znaczący udział w budowie ronda na skrzyżowaniu DW nr 720 (ul. Natalińskiej) z ul. M. Piaseckiego – opracowała dokumentację projektową i sfinansowała koszty odszkodowań za wywłaszczenia gruntów pod poszerzenie pasa drogowego. Jak podkreśla burmistrz Arkadiusz Kosiński, lista inwestycji drogowych w Otrębusach jest znacznie dłuższa. Zostało zbudowane odwodnienie rejonu skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 720 ul. Natalińskiej z ul. Karolińską, powstał parking „Parkuj i jedź” przy przystanku WKD Otrębusy oraz ścieżka rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 720 ul. Natalińskiej od WKD Otrębusy do Ronda Zespołu Mazowsze (są już plany na przedłużenie jej aż do Nadarzyna). Stan nawierzchni większości dróg poprzecznych od ul. Poziomki, które dawniej bywały nieprzejezdne, poprawił się dzięki zastosowaniu destruktu bitumicznego. Ulica Jeżynowa została utwardzona kruszywem.

W toku są dalsze działania. Został wybrany wykonawca budowy odcinka ul. Świerkowej od ul. Malinowej do wjazdu na teren Centrum Konferencyjnego Zespołu Mazowsze, który powinien zrealizować to zadanie w terminie 5 miesięcy od podpisania umowy. Od maja ubiegłego roku trwa projektowanie przebudowy alei Lipowej. Ze względu na rosnące tam piękne drzewa przewidywane są rozwiązania wykorzystywane w zabytkowych parkach. Mineralna, przepuszczająca wodę nawierzchnia HanseGrand oraz niskie metalowe obrzeża zamiast betonowych krawężników wpłyną korzystnie na system korzeniowy drzew, któremu szkodzi częste równanie i podsypywanie gruntowej drogi, na której tworzą się okresowo koleiny i zastoiska wody. Ulica Lipowa ma stać się drogą jednokierunkową od ul. Świerkowej do ul. Poziomki (z zakazem wjazdu od strony ul. Poziomki).

Wykonawca dokumentacji projektowej budowy ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 720 ul. Natalińskiej na odc. od Ronda Zespołu Mazowsze do granicy z gminą Nadarzyn czeka obecnie na decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. drogowe pozwolenie na budowę). Uzyskanie tego dokumentu od wojewody otworzy drogę do starań o wpisanie tej inwestycji do budżetu województwa mazowieckiego w 2026 lub 2027 roku.

W tegorocznym budżecie gminy Brwinów znalazło się projektowanie rozbudowy ul. Piaseckiego na odcinku od ul. Poziomki do ul. Jeżynowej oraz projektowanie budowy ul. Świerkowej na odcinku od ul. Malinowej do ul. Piaseckiego.  – Wbrew docierającym do mnie pogłoskom te inwestycje drogowe mają się nijak do planów budowy amfiteatru przez Zespół „Mazowsze”. Nie planujemy budowy żadnych miejsc parkingowych w rejonie postulowanego amfiteatru – zaznacza burmistrz Arkadiusz Kosiński, który nie może jednak pominąć problemów z parkującymi samochodami gości przyjeżdżających na wydarzenia kulturalne odbywające się obecnie w Mateczniku Mazowsze. Spóźnieni widzowie często parkują swoje pojazdy między drzewami, niezgodnie z przepisami na chodniku czy ścieżce rowerowej lub w sposób utrudniający poruszanie się ul. Poziomki. – Dlatego też zaplanowałem budowę ul. Świerkowej  jako drogi jednokierunkowej od ul. Malinowej do ul. Piaseckiego z budową zatok postojowych na ok. 40 kolejnych miejsc parkingowych jak na ul. Malinowej vis-a-vis Matecznika Mazowsze, gdzie wybudowaliśmy 11 zatok postojowych (łącznie na 40 miejsc parkingowych. Rozwiązanie to pozwoli na upłynnienie ruchu w rejonie Matecznika Mazowsze, a dodatkowo zapewni dodatkowe miejsca parkingowe, co powinno znacząco poprawić sytuację komunikacyjną w tym rejonie – wyjaśnia burmistrz, dodając, że swoje zamierzenia prezentował mieszkańcom wielokrotnie, zarówno w ubiegłorocznej kampanii wyborczej, jak też wcześniej na spotkaniach w sołectwie. Obecnie cały rejon historycznego Klementynowa korzysta z jednej drogi szkieletowej, wąskiej ul. Poziomki , która w znacznej części ma jeszcze nieuregulowany stan prawny, co blokuje możliwość jej przebudowy. Sytuację poprawiłoby odtworzenie dawnego układu drogowego,  gdzie siatkę dróg tworzyły obecne ulice Piaseckiego, Jeżynowa, Podleśna i Poziomki. Na propozycję mieszkańców, by ul. Poziomki stała się „strefą zamieszkania”, burmistrz Kosiński zadeklarował, że gmina Brwinów zakupi komplet dwóch znaków D-40 i D-41 o najmniejszych możliwych wymiarach 600x400 mm, a on sam umówi się z przedstawicielem wnioskodawców pisma w tej sprawie, żeby zweryfikować możliwość ustawienia tych znaków na wąskich drogach poprzecznych. – Jeśli będzie to wykonalne i nie będzie stanowiło zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego, to wówczas wprowadzimy strefę zamieszkania tylko na ul. Poziomki – zapowiada burmistrz Arkadiusz Kosiński.

 

O Brwinowie

25 095+
Liczba mieszkańców
40
Zabytków w Brwinowie
6916
Powierzchnia w ha
+60%
Miejsc pracy