W dniach 19–23 listopada w szkole w Otrębusach obchodzono Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Motywacja w dysleksji, nasze mocne strony”. Jednym z głównych celów akcji przybliżenie problemu dysleksji.

Relację nadesłała Iwona Dymowska:

Już po raz kolejny w naszej szkole obchodziliśmy Tydzień Świadomości Dysleksji, który w tym roku przypadł od 19 do 23 listopada i przebiegał pod hasłem „Motywacja w dysleksji, nasze mocne strony”. Jego celem było przybliżenie społeczności szkolnej problematyki dysleksji, zaprezentowanie sposobów udzielania pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także promowanie idei szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją w środowisku lokalnym. Wiedza o tym, jak rozpoznawać i diagnozować dysleksję, jak jej przeciwdziałać oraz jak pracować z dzieckiem z dysleksją, jest nieodzowna nauczycielom, a także niezbędna rodzicom, by inspirowali swoje dzieci do pokonywania trudności w nauce, budzili zdolności i talenty pomimo istniejących ograniczeń.

Realizowane przez nas przedsięwzięcia były zaplanowane z myślą o podniesieniu świadomości rodziców, a także samych uczniów. Uczniom pomagamy wzmacniać poczucie własnej wartości, uświadamiać zdolności i potrzebę rozwijania talentów. Staramy się też pokazać, że dysleksja to nie tylko trudności, ale także odmienne zdolności w uczeniu się, które trzeba dodatkowo stymulować. Obchody rozpoczęliśmy od rozdania gazetki informacyjnej dla uczniów i rodziców, dotyczącej dysleksji rozwojowej, z której można było dowiedzieć się między innymi: czym jest dysleksja rozwojowa, co może zrobić rodzic oraz jak pracować z dzieckiem z dysleksją. W ramach obchodów zostały również ogłoszone konkursy plastyczne w klasach OP i I–VIII. Powstało bardzo wiele ciekawych prac, z których zorganizowaliśmy wystawę. Uczniowie klas IV–VIII przedstawili karykatury sławnych osób z dysleksją. Dużym zainteresowaniem cieszył się temat książki kucharskiej. Uczniowie klas OP i I–III wymyślili ciekawe propozycje zakładek do książki Bratka, niektórzy z określoną zasadą ortograficzną, jak również własne słowniki ortograficzne. Wybór najciekawszego opowiadania z trudnością ortograficzną autorstwa uczniów klas starszych, napisanych pod okiem naszych polonistów, okazał się bardzo trudny. Wszystkie były interesujące. Uczniowie świetlicy również włączyli się w akcję, biorąc udział w warsztatach. Ćwiczyli oni nie tylko sprawność manualną i korzystanie ze słownika, ale również utrwalali prawidłową pisownię wyrazów, zapamiętując ich obraz. Wykorzystali wiele technik usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne, szczególnie usprawniające małą motorykę.

 To był dla wszystkich tydzień pełen niesamowitych wrażeń. W niektórych klasach zorganizowano zabawy z elementami Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona. Na przerwach panowała niesamowita atmosfera. Uczniowie, odpowiadając na pytania, mieli możliwość poznania swoich mocnych stron. Odbył się również konkurs Dobble, a laureat otrzymał nagrodę. Wszyscy bardzo dobrze się bawili, a za udział w konkursie każdy otrzymał większą lub mniejszą nagrodę. Dodatkowo przez cały tydzień na wybranych lekcjach czytaliśmy baśnie H.Ch. Andersena. Naszym celem było przybliżenie postaci H.Ch. Andersena jako sławnej osoby z dysleksją, a także jego baśni, które czytane były przez Panie Dyrektor, Wychowawców, Panie z biblioteki jak również Rodzica. Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych założyliśmy Kluby Ortograffiti. Potem nadszedł długo wyczekiwany moment, czyli wręczenie nagród i dyplomów laureatom Szkolnych Konkursów Plastycznych.

 W wielkim Finale odbyła się Parada Ortograficzna, a także uroczyste wręczenie dyplomów i nagród. Każdy otrzymał również małą słodkość z zasadą ortograficzną na pamiątkę. Organizowaliśmy również zabawy ortograficzne, a także ćwiczyliśmy paluszki podczas różnych zabaw przy muzyce. Spośród wszystkich uczestników parady Komisja wybrała trzy najciekawsze stroje, które zostały nagrodzone. Wszyscy uczestnicy konkursów i Parady Ortograficznej otrzymali nagrody, a klasy za przyłączenie się do akcji „Baśniowy Andersen” – gry edukacyjne dla klasy. Podsumowując, można tylko potwierdzić, że uczniowie mają wiele ukrytych talentów i mocnych stron. Podczas imprezy panowała wspaniała atmosfera, integrująca całą społeczność szkolną. Na koniec pragnę podziękować Paniom Dyrektor, Nauczycielom, Rodzicom i wszystkim uczniom, za tak aktywne włączenie się w przygotowanie obchodów Tygodnia Świadomości Dysleksji. Zorganizowanie tylu ciekawych zajęć nie byłoby możliwe, gdyby nie otwartość i współpraca całej społeczności szkolnej.

Można zatem śmiało stwierdzić, że cele akcji zostały osiągnięte. To istotne, gdyż dzieci dyslektyczne często borykają się z wieloma problemami, wynikającymi z ich dysfunkcji. Dlatego ważna jest nie tylko świadomość istnienia dysleksji, jej symptomów, ale także wiedza o tym, jak uczniowie sobie z nią radzą.

 

20181119101352
20181121121757
20181121143742
20181121143755
20181121143806
20181123122959

Zdjęcia: SP Otrębusy